Uniwersytet Jagielloński, ul. Gołębia 24 - www.studiakrakow.com

Zobacz inne kierunki

Fizyka - studia
Specjalizacje - studia I stopnia

Fizyka stosowana - stacjonarne

Fizyka doświadczalna i teoretyczna - stacjonarne

Specjalizacje - studia II stopnia

Fizyka doświadczalna - stacjonarne

Fizyka teoretyczna - stacjonarne

Opis studiów

• Pierwszego stopnia

Opis programu studiów

Fizyka u swoich podstaw jest nauką doświadczalną. W celu poznania świata tworzy metody badawcze i narzędzia pomiarowe oraz rozwija metody analizy otrzymywanych danych eksperymentalnych. Nowe odkrycia i rozwijane techniki pomiarowe są motorem tworzenia wielu nowych urządzeń technicznych. Studia na wydziale są prowadzone w specjalnościach fizyka doświadczalna, teoretyczna, komputerowa, fizyka z informatyką (specjalność nauczycielska). Studenci specjalności fizyka doświadczalna otrzymują wykształcenie pozwalające realizować te cele w przyszłości. Początkowo zapoznają się z nowoczesną techniką pomiarową i otrzymują gruntowne wykształcenie z fizyki teoretycznej i matematyki. Równocześnie stwarzane są warunki do osiągania przez nich zaawansowanych umiejętności w praktycznych zastosowaniach technik komputerowych, które obecnie stały się nieodłączną częścią procedury eksperymentalnej i modelowania zjawisk. Celem fizyki teoretycznej jest teoretyczne zrozumienie, zinterpretowanie i opisanie podstawowych procesów zachodzących w naturze.

Ponieważ przebieg i ewolucja czasowa wielu skomplikowanych i pozornie zupełnie różnych zjawisk zależą od tych samych podstawowych prawidłowości, aparat pojęciowy fizyki teoretycznej pozwala na konstrukcję odpowiednich modeli, które jakościowo i ilościowo mogą opisać badane układy, jak również przewidzieć nowe efekty. Prace naukowe realizowane w Instytucie Fizyki UJ obejmują bardzo szeroki zakres zagadnień, którymi zajmuje się współczesna fizyka. Realizowane są one w kilku zakładach, a ich tematykę generalnie można podzielić na: fizykę atomową, fizykę ciała stałego, fizykę jądrową, fizykę cząstek elementarnych oraz fizykę teoretyczną. Studia pierwszego stopnia obejmują podstawowe przygotowanie w zakresie matematyki, fizyki doświadczalnej i teoretycznej oraz informatyki. Pozwalają również na wybór specjalności nauczycielskiej, gdzie poza przed­miotami kierunkowymi prowadzone są również zajęcia z psychologii, pedagogiki i dydaktyki.

Profil absolwenta

==Fizyka doświadczalna
    Studenci specjalności fizyka doświadczalna zapoznają się z nowoczesną techniką pomiarową i otrzymują gruntowne wykształcenie z fizyki teoretycznej i matematyki. Równocześnie istnieją warunki do osiągania przez nich zaawansowanych umiejętności w praktycznych zastosowaniach technik komputerowych, które obecnie stały się nieodłączną częścią procedury eksperymentalnej i badań teoretycznych.

==Fizyka teoretyczna
    Absolwenci fizyki teoretycznej uzyskują biegłość w posługiwaniu się wyrafinowanymi metodami matematycznymi oraz zaawansowanymi symulacjami komputerowymi, które w ostatnich latach znajdują szerokie zastosowania w poznaniu układów złożonych również poza fizyką: w biologii, genetyce, medycynie, ekonomii, ekologii czy socjologii.

Uniwersalność metod fizyki teoretycznej powoduje, że mogą być one z powodzeniem wykorzystywane przez absolwentów w rozmaitych dziedzinach, także odległych od samej fizyki.

• Drugiego stopnia

Opis programu studiów

Studia fizyki drugiego stopnia stanowią naturalną kontynuację studiów fizyki pierwszego stopnia w celu pogłębiania wiedzy i umiejętności zawodowych. Studia odbywają się przy ścisłym włączeniu się studentów w działalność naukową prowadzoną przez różne grupy badawcze. Dzięki temu studenci mogą brać udział w konstrukcji unikalnej aparatury, przygotowywać komputerowe sterowanie urządzeniami pomiarowymi, wykonywać oryginalne doświadczenia, uczyć się komputerowego przetwarzania i analizy mierzonych danych. Udział studentów w pracach naukowych zapewnia indywidualną opiekę wysokowykwalifikowanej kadry i wysoko podnosi poziom kształcenia. Studia prowadzone są na czterech specjalnościach:

> specjalność fizyki doświadczalnej przygotowuje do działalności eksperymentalnej w zakresie fizyki atomowej i molekularnej, fizyki fazy skondensowanej, fizyki jądrowej i fizyki cząstek elementarnych. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom analizy faktów absolwenci tych studiów są poszukiwani na rynku pracy.
    > specjalność fizyki teoretycznej adresowana jest do tych, dla których pytania o przyczynę i naturę podstawowych praw rządzących światem przyrody są najciekawsze i najbardziej fascynujące. Wymagają zdolności matematycznych, umiejętności myślenia abstrakcyjnego i zamiłowaniu do zgłębiania podstawowych praw natury.
    > specjalność fizyki komputerowej przygotowuje specjalistów na styku fizyki i informatyki. Studenci zajmują się problemami komputerowego modelowania zjawisk fizycznych, jak również komputerowego sterowania doświadczeniem, akwizycją i obróbką danych.
    > specjalność fizyki nauczycielskiej: fizyka z informatyką wszechstronnie przygotowuje do zawodu nauczyciela wymienionych dwóch specjalności, obejmuje szeroki zakres problemów fizyki, informatyki, ale także psychologii, pedagogiki i dydaktyki.

Profil absolwenta

Przyjmuje się, że po ukończeniu studiów na kierunku fizyka, każdy absolwent powinien posiadać:

> znajomość podstaw fizyki i matematyki wyrażający się poprzez umiejętność zrozumienia zjawisk fizycznych i ich matematycznego opisu. Dla wybranego działu fizyki, w zakresie którego prowadził badania prowadzące do pracy magisterskiej wiedza ta powinna być bardziej szczegółowa;
    > umiejętność formułowania i rozwiązywania problemów, często nietypowych, z wykorzystaniem komputera na etapie zdobywania informacji, analizy ilościowej oraz przedstawiania wyników. Celom tym służyć ma umiejętność korzystania z Internetu, źródeł bibliotecznych, zasad programowania, co najmniej jednego języka programowania, oprogramowania biurowego, poczty elektronicznej, itp.;
    > znajomość i opanowanie podstawowych sposobów przekazywania informacji, jak np. przygotowanie i wygłaszanie referatów;
    > czynna znajomość języka angielskiego;
    > znajomość zasad dydaktyki, pedagogiki i psychologii niezbędnych w nauczaniu (dotyczy absolwentów, którzy zaliczyli blok zajęć pedagogicznych).

Więcej informacji>>>

• Znajdź uczelnię

Znajdź kierunek

RANKING POPULARNOŚCI KIERUNKÓW

2016 2015 2014 2013 2012 2011

43.67Lekarski - Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

31.69Kierunek lekarsko-dentystyczny - Gdański Uniwersytet Medyczny

31.23Aktorstwo - Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi

30.17kierunek lekarsko-dentystyczny - Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

28.19Lekarsko-dentystyczny - Uniwersytet Medyczny w Lublinie

Aktualności
    Wyższa Szkoła Europejska rozpoczęła II turę rekrutacji

Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie przystąpiła do drugiej tury rejestracji kandydatów na studia I i II stopnia. W ofercie uczelni znajduje się pięć kierunków kształcenia, które prowadzone są w trybach stacjonarnym i niestacjonarnym. Nabór na studia ...

Jubileusz Szkoły Prawa Niemieckiego na UJ

Szkoła Prawa Niemieckiego jest programem, który od dwudziestu lat z sukcesem funkcjonuje w ramach Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Szkoła stanowi doskonały przykład owocnej współpracy pomiędzy uczelnią, a Uniwersytetami w Heidelbergu ...

UJ najlepszą uczelnią! Ogłoszono najnowszy Ranking Szkół Wyższych

Miesięcznik Perspektywy opublikował wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Wyższych. Pierwsze miejsce prestiżowego zestawienia przypadło ex aequo dwóm uczelniom: Uniwersytetowi Jagiellońskiemu w Krakowie oraz Uniwersytetowi Warszawskiemu. To już drugi taki przypadek w historii ...

Dzień AGH już 10 czerwca!

Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie serdecznie zaprasza do udziału w nadchodzącym Dniu AGH, który zaplanowano na dzień 10 czerwca br. (sobota). Wydarzenie w formie wielkiego pikniku rodzinnego, zgodnie z tradycją odbędzie się w Miasteczku Studenckim ...